Ankenævn for biler

Før du starter klageproces


Inden du opretter en klagesag, bør du læse nedenstående.

Ankenævn for biler behandler kun klager over forbrugerkøb. Et forbrugerkøb er et køb, som en forbruger foretager hos en erhvervsdrivende, der handler inden for sit erhverv, når forbrugeren hovedsageligt handler uden for sit erhverv. Ankenævnet behandler således ikke klager over handelskøb, hvorved forstås købsaftaler, som indgås mellem to erhvervsdrivende. Ankenævnet behandler heller ikke klager over civilkøb, dvs. købsaftaler indgået mellem to private.

Ifølge købeloven har køber altid en 24 måneders reklamationsfrist vedrørende mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Mangler, der konstateres inden for de første 6 måneder efter levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre andet sandsynliggøres (formodningsreglen). Konstateres manglen senere end 6 måneder efter leveringen, skal køber bevise, at der er tale om en mangel, og at den var til stede på leveringstidspunktet. En fejl udgør ikke altid en mangel i købelovens forstand. Almindelig slitage betragtes normalt ikke som en mangel. Mangelsbegrebet er nærmere defineret i købelovens § 75a og § 76 (du finder et link til købeloven under punktet om "Om Ankenævn for biler"). Du kan læse tidligere afgørelser vedrørende mangelsbegrebet under punktet "Udvalgte afgørelser".

Købeloven finder ikke anvendelse på aftaler om reparation. Hvis du er utilfreds med en udført reparation, kan du derfor ikke påberåbe dig købelovens reklamationsregler. Her finder aftalelovens og forældelseslovens almindelige regler anvendelse.

Ønsker du som forbruger at drøfte en mulig klagesag, er du velkommen til at kontakte ankenævnets sekretariat telefonisk. Sekretariatet har ikke mulighed for at yde egentlig partsrådgivning. Er du medlem af FDM, kan du kontakte FDM's rådgivning.

I forbindelse med oprettelsen af en klagesag skal du være opmærksom på, at du vil blive bedt om at indbetale et klagegebyr.

Klagegebyret er på 400 kr.

Du vil få dit klagegebyr tilbage, hvis:       

  • sagen når frem til afgørelse i ankenævnet, og du i væsentligt omfang får medhold i din klage
  • ankenævnet afviser sagen som uegnet til behandling. 

Ankenævn for biler kan kun behandle din klage, hvis:

  • du allerede har klaget til forhandleren/værkstedet, uden at I kunne finde en løsning på sagen
  • du er en privatperson og selv ejer bilen (eller har en skriftlig fuldmagt fra ejeren til at gennemføre klagesagen)
  • bilen er en person- eller varebil med en registreret totalvægt til og med 3.500 kg
  • bilen har kostet mere end 10.000 kr. – når du klager over køb
  • reparationen/serviceydelsen har kostet mere end 1.500 kr. – når du klager over reparation/serviceydelse
  • den forhandler (ny- eller brugtbilforhandler) eller reparatør, som du klager over, skal som udgangspunkt være beliggende her i landet.

For at gøre sagsbehandlingstiden kortere bedes du, allerede når du opretter klagen, i videst muligt omfang fremsende:

  • registreringsattest samt slutseddel/købsaftale/faktura, som dokumenterer købet/reparationen.

Det letter sagsbehandlingen, hvis samme bilag kun vedhæftes én gang. Det letter ligeledes sagsbehandlingen, hvis mailkorrespondance vedhæftes i kronologisk rækkefølge og uden gentagelser af tidligere e-mails, dvs. hvis hver e-mail kun medtages én gang.

Det er ikke muligt at uploade lyd- og videofiler via ankenævnets klagesystem på bilklage.dk, og ankenævnet modtager ikke USB-nøgler med sådanne optagelser. Ønsker du, at nævnet skal høre/se optagelser, bedes du benytte en onlinetjeneste som fx Dropbox. Herefter kan du sende ankenævnet et link til optagelserne. 

For at kunne klage via vores hjemmeside her på www.bilklage.dk er det et krav, at du har adgang til en e-mailadresse. Hvis du ikke har en e-mailadresse, kan du fx oprette en gratis Gmail eller Hotmail/Outlook.com.

Du kan klage over alle forhandlere og værksteder, der er beliggende her i landet. Klager du imidlertid over en forhandler eller et værksted, der ikke er medlem af en af de bilbrancheorganisationer, der står bag Ankenævn for biler, vil sagsbehandlingstiden kunne blive lidt længere, idet sekretariatet i Ankenævn for biler først skal indhente kontaktinformationer på forhandleren/værkstedet. På forsiden af hjemmesiden www.bilklage.dk kan du tjekke, om en forhandler eller et værksted er medlem af en af brancheforeningerne bag Ankenævn for biler.

Ankenævnet behandler ikke klager over synsvirksomheders afgørelser i forbindelse med syn af køretøjer; Trafikstyrelsen er klageinstans i disse sager.

Hvis du har problemer med at klage via www.bilklage.dk, eller ønsker du i øvrigt vejledning, er du altid velkommen til ringe til os på 32 71 29 29 (hverdage kl. 10-12) eller sende en mail til sekretariat@bilklage.dk. Skriftlige henvendelser besvares normalt inden for 1-3 arbejdsdage.



Ankenævn for biler - Lautrupvang 2 - 2750 Ballerup - Telefon: 32 71 29 29